Apps
Apps
Aktiviteler
App Start
App Start aktivitesi, bilgisayarınızda kurulu herhangi bir uygulamayı otomasyon süreci içerisinde başlatmak için kullanılır. Bu uygulama bir masaüstü yazılımı, komut satırı aracı, bir Python scripti ya da bir batch dosyası olabilir.Uygulamanın çalıştırılması için App Path parametresine .exe, .bat veya .py gibi çalıştırılabilir dosyanın tam yolu girilir. Eğer yolu manuel yazmak istemezseniz, “App Path Choose” satırı ile dosya sisteminden kolayca seçim yapılabilir.Uygulamanın nasıl çalışacağını daha da özelleştirmek için Arguments alanı kullanılır. Bu alan sayesinde uygulama çalıştırılırken belirli bir dosya, parametre, mod ya da komut verilebilir.Yani sadece uygulamayı açmakla kalmazsınız; ona “ne yapacağını” da söylersiniz.
Parametreler:
- App Path Choose : “Kullanıcı dostu arayüz ile bilgisayardan manuel olarak bir .exe dosyası seçmeye yarar.”,
- Arguments : “Uygulama ile birlikte çalıştırılacak parametre veya açılacak dosya yoludur. Örnek: C:\Users\User\Desktop\Dashboard.xlsm.Excel örneğinde olduğu gibi, uygulama açıldığında belirli bir dosyanın otomatik açılması bu şekilde sağlanır. Python gibi komut satırı tabanlı uygulamalarda “script.py -mode otomatik” gibi ek argümanlar verilebilir.”,
- Is Full Screen : “Uygulamanın tam ekran modunda açılmasını sağlar.True: Uygulama ekranı tam ekran olur.False: Normal pencere boyutunda açılır”,
- Is Minimized :“Uygulama başlatıldığında minimize (küçültülmüş) olarak başlatılır. True: Görev çubuğunda görünür ama açık pencere gösterilmez. False: Normal şekilde görünür”,
- Do Not Wait Window Handle : “Aktivitenin, uygulama penceresi yüklenmeden bir sonraki adıma geçip geçmeyeceğini belirtir..True: Uygulamanın pencere oluşturmasını beklemeden devam eder. False: Pencere yüklendikten sonra bir sonraki adıma geçilir.
Örneğin:
- Excel açıldığında belirli bir dosya yüklensin istiyorsanız: App Path: “C:\Program Files\Microsoft Office\root\Office16\EXCEL.EXE”
Arguments: “C:\Raporlar\AylıkRapor.xlsx” - Python yorumlayıcısıyla bir script çalıştıracaksanız: App Path: “C:\Python311\python.exe”
Arguments: “C:\Projeler\veri_isle.py -mode otomatik” - Bir uygulamayı farklı bir kullanıcı ile başlatmak isterseniz Arguments: -user admin -env test
Eğer uygulama çalıştırılırken ek bir şey yapılmayacaksa, Arguments kısmı boş bırakılabilir.Tam ekran açmak için Is Full Screen = True, simge durumunda başlatmak için Is Minimized = True seçilebilir. Her ikisini aynı anda seçmek tavsiye edilmez.
Capture Operation
Capture Operation, ekrandaki belirli bir bölgeyi görsel olarak yakalayarak bu görsel üzerinden tıklama, klavye gönderme veya görsel varlık kontrolü gibi işlemler yapılmasını sağlayan bir görsel tanıma aktivitesidir.
Parametreler:
- Operation : Yapılacak işlemi belirtir. Tıklama, çift tıklama, sağ tıklama, orta tıklama, klavye tuşu gönderme veya görsel kontrolü seçenekleri kullanılabilir.
- Text : Keypress seçildiğinde, gönderilecek metin veya tuş kombinasyonu burada tanımlanır.
- One To One Matching : Bu seçenek etkinleştirildiğinde yalnızca birebir görsel eşleşmelerine göre işlem yapılır; bu da daha hassas sonuçlar sağlar.
- Area : Görselin yakalanacağı ve işlem uygulanacak ekran bölgesini temsil eder. “Capture Area” başlığı altında tanımlanır.
Kullanım Adımları
Capture Operation aktivitesini otomasyon akışına ekleyin.
“Capture Area” satırına tıklayarak görsel seçim penceresini açın.
3.Açılan pencerede CAPTURE butonuna basın.
4.Ekranda işlem yapmak istediğiniz buton, alan veya objeyi seçerek kırpın; seçim tamamlandığında görsel otomatik olarak listeye eklenir.
5.Görsel doğruluğunu test etmek için birden fazla görsel varsa kullanacağınız görselin yanındaki kutucuğu işaretleyin; TEST butonuna basın ve klavyeden Ctrl tuşuna tıklayın. Sistem eşleşme skorunu hesaplar ve %80 üzeri olması önerilir.
6.Operation alanından yapmak istediğiniz işlem türünü seçin: click, doubleclick, rightclick, middleclick, keypress, imageExist.
7.keypress seçilmişse Text alanına göndermek istediğiniz tuş kombinasyonlarını yazın veya Key Codes penceresinden sürükleyip bırakın.
8.imageExist seçilmişse eşleşme sonucu “True” veya “False” şeklinde bir değişkene aktarılır ve sonraki adımlar bu değere göre koşullandırılabilir.
9.Yeni görsel yakalamak için CAPTURE, mevcut tüm görselleri silmek için CLEAR butonunu kullanın.
Change Culture
Change Culture aktivitesi, bir Excel dosyasındaki sayısal verilerde kullanılan ondalık ve binlik ayraçları sistem kültürüne göre değiştirmek için kullanılır.Bu aktivite, özellikle farklı ülke formatlarına (örneğin Türkçe ve İngilizce gibi) uyum sağlamak gerektiğinde kritik bir rol oynar.
Örnek:
- Türkiye’de ondalık ayraç olarak virgül ( , ), binlik ayraç olarak nokta ( . ) kullanılır.
- İngiltere ve Amerika’da ise ondalık ayraç olarak nokta ( . ), binlik ayraç olarak virgül ( , ) kullanılır.
Bu nedenle, verilerin doğru okunması ve işlenebilmesi için çalışılacak dosyada doğru kültür ayarlarının yapılması gerekir.Change Culture aktivitesi bu ihtiyacı otomatik şekilde karşılar.
Parametreler:
- Decimal Separator : Sayılarda ondalık kısmı tam sayı kısmından ayırmak için kullanılan işarettir.
- Thousand Separator : Sayılarda binlik kısmı tam sayı kısmından ayırmak için kullanılan işarettir.
Clipboard Text To Variable
Clipboard Text To Variable aktivitesi, panoya (clipboard) kopyalanmış olan metin ya da değeri bir değişken içine aktarmak için kullanılır. Özellikle başka bir aktiviteyle panoya alınan verinin senaryo içerisinde işlenmeye devam etmesi gerektiği durumlarda tercih edilir. Aktarılan içerik düz metin (string) formatındadır ve kullanıcı etkileşimine gerek kalmadan pano içeriği otomatik olarak alınır. Örneğin, bir hücre değeri “Cell Value Copy” aktivitesiyle panoya kopyalandıktan sonra, “Clipboard Text To Variable” aktivitesiyle “Deger” adlı bir değişkene aktarılır ve bu veri sonraki adımlarda kullanılmak üzere hazır hale gelir.
Parametreler:
- Delay Time (opsiyonel) : Panodan veri alınmadan önce beklenecek süre (milisaniye cinsinden)
- Input : Panodan alınan metnin aktarılacağı değişken
Coordinates Operation
Coordinates Operation aktivitesini kullanarak ekrandaki belirli bir alana veya objeye, uygulama içerisindeki bir butona veya elemente koordinat yöntemiyle click, double click, right click, middle click ve keypress işlemleri yapabilirsiniz.
Coordinates Operation – Kullanım Akışı
Yapmak istediğiniz işlemi seçmek için Operation satırındaki seçim kutusuna tıklayın (click, doubleclick, rightclick, middleclick, keypress).
İşlem yapılacak alanı belirlemek için Coordinates satırına tıklayın. Buradan Get Coordinates seçeneğini kullanarak koordinatları otomatik yakalayabilirsiniz.
Get Coordinates ile alınan X ve Y koordinat değerlerinin doğru geldiğini kontrol edin.
Gerekirse X ve Y değerlerini manuel olarak düzenleyin veya işlem öncesi/bilgisi için Delay Time süresini tanımlayın.
Eğer Operation olarak keypress seçtiyseniz:
Text alanına gönderilecek metni yazın (örnek: “Global Bilgi RPA”).
Metnin hangi alana yazılacağını belirlemek için Coordinates kısmında tıklanacak alanın koordinatlarını otomatik ya da manuel olarak girin.
Bu ayarlarla önce ilgili alana odaklanılır, ardından belirtilen metin klavye üzerinden yazdırılır.
Parametreler
- Operation: Click, double click, right click, middle click ve keypress işlemleri yapabilirsiniz.
- Text: Keypress seçeneği ile veri yazdırmak için istenilen metin giriş alanı.
- Coordinates: Tıklama ve veri yazdırma işlemlerinin yapılacağı alan seçilir koordinat bilgisi bilgisi otomatik olarak gelir.
- X Coordinate: Koordinat satırında yazan ilk değer
- Y Coordinate: Koordinat satırında yazan ikinci değer
Dikkat Edilmesi Gerekenler
- Koordinat bilgileri ayrı ayrı olarak ister otomatik (Get Coordinates) ister manuel girişi yapılabilir. Herhangi bir giriş olmaması durumunda aktivite çalışmayacaktır.
- Otomatik koordinat seçimi ya da manuel koordinat seçiminin birlikte yapılması durumunda manuel koordinat seçimi çalışacaktır
- Manuel koordinat seçiminde X yada Y değerlerinden herhangi birinin girilmemesi durumunda “Get Coordinates” ile alınan koordinat verileri çalışacaktır. Aksi taktirde aktivite çalışmayacaktır.
Copy Text To Clipboard
Copy Text To Clipboard aktivitesi, bir metni, sabit değeri ya da değişken içeriğini panoya (clipboard) kopyalamak için kullanılır. Manuel olarak yapılan CTRL + C işlemini otomatikleştirir ve verinin geçici olarak bellekte tutulmasını sağlar. Panoya alınan içerik, daha sonra “Clipboard Text To Variable”, “Cell Value Paste” veya klavye simülasyonu ile “CTRL + V” gibi yöntemlerle başka alanlara yapıştırılabilir. Örneğin “Copy Text To Clipboard” aktivitesiyle “Merhaba Dünya” metni panoya alınır, ardından bu metin “Clipboard Text To Variable” ile “Selamlama” adlı değişkene aktarılabilir ya da doğrudan bir hücreye yapıştırılabilir. Ayrıca “Cell Value Copy” aktivitesiyle birlikte ya da alternatif olarak da kullanılabilir.
Delay
Delay aktivitesi, RPA senaryosu içerisinde robotun belirli bir süre beklemesini sağlar. Milisaniye cinsinden girilen bu bekleme süresi, uygulamalar arası geçişlerde, ağ gecikmeleri yaşandığında ya da görsel tabanlı aktivitelerin (örneğin Capture Operation, imageExist) sağlıklı çalışabilmesi için kullanılır. Özellikle butonlara tıklandıktan sonra ekranın veya içeriğin yüklenmesi gereken durumlarda, Delay aktivitesi sayesinde sistemin hazır hale gelmesi beklenir. Gecikme süresi çok kısa tutulursa işlem hataları yaşanabilir; çok uzun tutulursa senaryo gereksiz yere yavaşlar. Bu nedenle ideal bekleme süresi, sistemin yanıt verme süresine göre test edilerek belirlenmelidir. Mümkünse Delay yerine dinamik bekleme sağlayan Element Exists ya da Image Exists aktiviteleri tercih edilmelidir.
Element Click
Element Click aktivitesi, bir uygulama içindeki herhangi bir nesneye tıklama işlemi yapmak için kullanılır. Tıklanacak öğeyi seçmek için fare ile öğenin üzerine gelinir ve CTRL tuşuna basılır. Element seçildikten sonra TEST butonuna basılarak eşleşen sorgu sayısı kontrol edilir. Eğer uygulamanın pencere başlığı her açılışta farklılaşıyorsa, Main Window Name ve Window Name alanlarında değişen kısmın yerine “*” karakteri eklenerek başlık değişse bile elementin yakalanması sağlanabilir.
Element nesne olarak tespit edilemediğinde, koordinat bazlı seçim yöntemi kullanılabilir. Bunun için Screen X ve Screen Y alanları aktifleştirilir ve tıklama işlemi belirlenen koordinatlar üzerinden yapılır. Ancak koordinatların ekran düzenine göre değişiklik göstermesi durumunda işlem başarısız olabilir.
Aktivitenin doğru çalışabilmesi için ekranın açık olması ve bilgisayarın kilitli olmaması gerekir. Ekran kapalıyken veya kilitliyken robot elementleri algılayamaz ve işlem hata verir.
Element Exists
Element Exists aktivitesi, Windows tabanlı uygulamalarda belirli bir nesnenin (elementin) ekranda bulunup bulunmadığını kontrol etmek amacıyla kullanılır ve sonuç olarak True veya False değeri üretir. Bu sayede, senaryo akışı koşullu şekilde yönlendirilebilir. Örneğin bir uygulamanın açık olup olmadığını kontrol etmek, bir ekranın veya formun yüklenip yüklenmediğini tespit etmek ya da işlem yapılacak öğenin görünür olup olmadığını anlamak gibi durumlarda kullanılır. Aktivite, uygulama kapalıysa veya ekran gizliyse öğeyi algılayamaz ve False döner; bu bir hata oluşturmaz ancak işlem akışı buna göre yapılandırılmalıdır. Öğenin doğru seçilmemesi durumunda (CTRL ile yanlış nesne seçimi gibi) aktivite hatalı tanımlanır ve kontrol başarısız olur. Ayrıca pencere başlıkları gibi dinamik alanlarda * karakteri ile tanımlama yapılması, eşleşme başarı oranını artırır. Çok sayıda Element Exists aktivitesi arka arkaya kullanıldığında senaryonun çalışma süresi uzayabilir, bu nedenle gereksiz kontroller azaltılmalı ve yapı optimize edilmelidir. Bu aktivite imageExist’ten farklı olarak nesne tabanlı çalıştığı için daha güvenilirdir ve ekran minimize olduğunda çalışmayabilir.
Kullanım Adımları :
- Aktiviteye çift tıklayın.
- İçerisindeki Element Picker (Öğe Seçici) panelinden Pick butonuna basın.
- Kontrol etmek istediğiniz öğe (örneğin “Kaydet” butonu) üzerine gelin ve CTRL tuşuna basılı tutun.
- Seçim başarılı olursa, seçilen öğeye ait tanımlayıcı bilgiler aktivitenin içine otomatik olarak yansır.
- Robot çalıştığında, belirtilen elementin ekran üzerinde bulunup bulunmadığını kontrol eder.
Element Operation
Element Operation aktivitesi, bir uygulama veya web arayüzü üzerindeki öğelerle etkileşim kurmak için kullanılır. Bu aktivite ile belirli bir UI elementine tıklama, yazı gönderme, değer girme, kontrol etme veya farklı bir işlem uygulama mümkündür. Kullanıcı arayüzü üzerinden otomasyon yapılması gereken tüm senaryolarda temel yapı taşlarından biridir.
Örneğin bir form doldurma sürecinde bir textbox’a metin yazılması, bir butona tıklanması veya belirli bir elementin değerinin güncellenmesi gerekiyorsa, Element Operation aktivitesi ile hedef element seçilir ve ilgili işlem tanımlanır. İşlem türü (Operation) seçildiğinde aktivite o görevi yerine getirir ve süreç arayüz üzerinden otomatik ilerler. Hem web hem masaüstü uygulamalarında kullanılabilir.
Parametreler:
Operation : Seçilen UI elementine uygulanacak işlem türü (tıklama, yazı gönderme, değer değiştirme vb.).
Value : İşlem türüne göre ilgili alana girilecek metin veya değer.
Element : İşlem yapılacak UI öğesinin seçildiği alan (Pick UI Element ile belirlenir).
Delay Time : İşlemden önce beklenecek süre (ms cinsinden, isteğe bağlı).
Element Property Get
Element Property Get aktivitesi, bir uygulama veya pencere içindeki belirli bir nesnenin (elementin) özelliklerini tıklama yapmadan okumak ve bir değişkene aktarmak için kullanılır. Bu sayede, örneğin bir form alanında yazan metin, bir butonun etkin olup olmadığı, bir kutucuğun işaretli durumu ya da bir kullanıcı verisinin sistemde yer alıp almadığı gibi bilgiler elde edilebilir. Aktivitenin çalışabilmesi için ekranın açık, görünür ve kilitli olmaması gerekir. Özellik adları uygulamanın tanıdığı formatta doğru şekilde girilmelidir. Görsel tabanlı yöntemler yerine mümkün olduğunca doğrudan element seçimi yapılması önerilir. Bu aktivite sayesinde veri okunur ancak işlem yapılmaz; bu da otomasyonun daha güvenli, hızlı ve hata toleranslı çalışmasını sağlar.
Kullanım Adımları
- Aktiviteye çift tıklayın.
- Pick butonuna basarak hedef nesneyi seçin.
- Nesne üzerine gelin, CTRL tuşuna basılı tutarak seçim yapın.
- Okunmasını istediğiniz özelliği belirtin (örneğin Value, Name).
- Sonuçların saklanacağı değişken adını yazın.
Element Value Clear
Element Value Clear aktivitesi, kullanıcı formları, metin kutuları gibi alanlardaki mevcut veriyi temizleyerek alanı boş hale getirmek için kullanılır. Bu işlem, özellikle güncel veri girişi öncesi eski bilgilerin silinmesi, test senaryolarında boş giriş sağlanması veya form alanlarının sıfırlanması gibi durumlarda tercih edilir. Aktivitenin çalışabilmesi için ekranın açık ve kilitli olmaması gerekir; aksi halde robot işlem yapamaz. Alan doğru seçilmediğinde veya formda görünmeyen boşluk/karakterler varsa içerik silinmemiş gibi görünebilir. Ayrıca ekran çözünürlüğü, pencere konumu veya dinamik başlıklar gibi faktörler işlem doğruluğunu etkileyebilir. Bu yüzden öğe seçiminde doğrudan element bazlı tanımlama yapılmalı; zorunlu hallerde koordinat kullanılacaksa sabit ekran düzeni sağlanmalıdır.
Kullanım Adımları
- Aktiviteyi senaryo akışına ekleyin.
- Pick butonuna tıklayın.
- Temizlemek istediğiniz alanın (örneğin bir kullanıcı adı kutusu) üzerine gelip CTRL tuşuna basarak seçimi gerçekleştirin.
- Seçim başarılı olduğunda, aktivite ilgili elementi algılar ve bu alanın içeriğini temizlemeye hazır hale gelir.
- Robot çalıştırıldığında, seçilen alandaki mevcut içerik tamamen silinir.
Element Value Get
Element Value Get aktivitesi, Windows tabanlı uygulamalarda bir öğenin Value özelliğini okuyarak bu bilgiyi bir değişkene aktarmanızı sağlar. Özellikle metin kutuları, kullanıcı giriş alanları, combobox ve checkbox gibi bileşenlerden veri çekmek için idealdir. Bu aktivite sayesinde otomasyon senaryosunda önceki adımlardan kalan bilgiler kontrol edilebilir, kullanıcı girdileri alınabilir veya sistem değerleri doğrulanabilir. Ancak öğe yanlış seçilirse boş ya da hatalı veri dönebilir. Elde edilen değer boş olsa bile bu durum hata değildir; fakat işlem akışı açısından kontrol gerektirebilir. Ekran çözünürlüğünün değişmesi ya da robot çalışırken ekranın kapalı olması gibi durumlar, öğe okunmasını engelleyebilir. Bu yüzden öğe tanımlaması doğru yapılmalı ve sabit ekran düzeni korunmalıdır.
Kullanım Adımları
- Aktiviteyi senaryo akışına ekleyin.
- Pick butonuna tıklayarak öğeyi seçin.
- Öğenin üzerine gelin ve CTRL tuşuna basılı tutarak seçimi yapın.
- Aktivite, öğenin Value özelliğini okur ve belirttiğiniz değişken içerisine aktarır.
- Bu değer daha sonra koşullu yapılar, loglama ya da başka işlemlerde kullanılabilir.
Element Value Set
Element Value Set aktivitesi, bir uygulama içindeki seçili öğenin (genellikle bir input alanı) “Value” satırı boşsa, buraya doğrudan istenilen değeri yazdırmak için kullanılır. Formlara, giriş kutularına veya sistemsel veri alanlarına hızlı ve doğrudan veri girişi yapılmasını sağlar. Sayısal veriler, e-posta adresleri, kimlik numaraları gibi bilgilerin otomatik olarak doldurulması için idealdir. Ancak öğenin doğru seçilmemesi, alanın salt okunur (read-only) olması ya da ekranın kapalı/ kilitli olması durumlarında işlem başarısız olur. Ayrıca çözünürlük değişiklikleri veya elementin doğru tanımlanmaması robotun hedef dışı alana yazmasına neden olabilir. Bu nedenle element seçimi dikkatle yapılmalı, ekran aktif olmalı ve gerekli durumlarda sabit çözünürlük tercih edilmelidir.
Kullanım Adımları
- Aktiviteyi senaryoya ekleyin.
- Pick butonuna tıklayarak veri yazdırılacak öğeyi seçin.
- İlgili nesne üzerine gelip CTRL tuşuna basılı tutarak öğeyi yakalayın.
- Yazdırılacak değeri, aktivite içindeki Value alanına girin veya bir değişken referansı verin.
- Robot, çalıştığında bu değeri öğeye doğrudan atar.
Global Key Press
Global Key Press aktivitesi, klavye tuşlarını bir uygulama veya ekran üzerinde simüle ederek belirli komutların gönderilmesini sağlar. Bu sayede, yazı yazdırma, kısayol tuşlarıyla işlem tetikleme veya form doldurma gibi işlemler yapılabilir. Aktivitenin başarılı çalışması için ekranın açık, kilitli olmadan ve hedef uygulamanın görünür olması gerekir. Yanlış öğe seçimi, komutun istenmeyen bir alana gönderilmesine yol açabilir. Ayrıca, ekran çözünürlüğü değişirse veya koordinat bazlı çalışılıyorsa, komut yanlış yere uygulanabilir. Sanal masaüstü sistemlerde bazı klavye simülasyonları engellenebilir. Parantez karakterleri gönderilecekse süslü parantez ({}) içinde yazılmalıdır. Örneğin: {(}test{)}.
Kullanım Adımları
- Aktiviteyi senaryo akışına ekleyin.
- Pick butonuna tıklayarak hedef öğeyi seçin. CTRL tuşu ile öğe üzerine gelerek yakalayın.
- Text alanına gönderilecek tuş kombinasyonlarını yazın.
- Dilerseniz sol paneldeki Key Codes listesinden sürükle-bırak yöntemiyle de komutları ekleyebilirsiniz.
Uygulama başlığının her açılışta değişmesi durumunda, Main Window Name ve Window Name satırlarındaki değerin, değiştiği noktadan itibaren “*” yazılması yeterlidir. Bu sayede, başlık değişse dahi element yakalanabilecektir.
Eğer birden fazla öğe bulunursa, EXPLORER sekmesinde “Name”, “Role”, “Index in parent” gibi ayırt edici öznitelikleri işaretleyerek seçim kriterlerini daraltabilirsiniz.
Elementlerin nesne olarak yakalanamadığı durumlarda ise koordinat seçimi yapılabilir. Koordinat üzerinden işlem yapabilmek için, Screen X ve Screen Y satırlarını aktifleştirmeniz yeterli olacaktır.
Not 1: Koordinat bilgilerinin değişkenlik göstermesi durumunda işlem gerçekleşmeyecektir.
Not 2: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Not 1: Koordinat bilgilerinin değişkenlik göstermesi durumunda işlem gerçekleşmeyecektir.
Not 2: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Kısayol tuşlarını text satırına elle yazabilir veya sol taraftaki “Key Codes” penceresini kullanarak sürükle bırak yöntemi ile girebilirsiniz.
Global Key Press aktivitesinin Text satırına Alt+S komutu için %{S}, CRTL+C komutu için ^(c) yazarak işlem yapabilirsiniz.
| Key | Code | Key | Code |
|---|---|---|---|
| SPACE | ” “ | BACKSPACE | {BACKSPACE}, {BS}, {BKSP} |
| BREAK | {BREAK} | CAPS LOCK | {CAPSLOCK} |
| DEL / DELETE | {DELETE} / {DEL} | DOWN ARROW | {DOWN} |
| END | {END} | ENTER | {ENTER} / ~ |
| ESC | {ESC} | HELP | {HELP} |
| HOME | {HOME} | INS / INSERT | {INSERT} / {INS} |
| LEFT ARROW | {LEFT} | NUM LOCK | {NUMLOCK} |
| PAGE DOWN | {PGDN} | PAGE UP | {PGUP} |
| PRINT SCREEN | {PRTSC} | RIGHT ARROW | {RIGHT} |
| SCROLL LOCK | {SCROLLLOCK} | TAB | {TAB} |
| UP ARROW | {UP} | F1 | {F1} |
| F2 | {F2} | F3 | {F3} |
| F4 | {F4} | F5 | {F5} |
| F6 | {F6} | F7 | {F7} |
| F8 | {F8} | F9 | {F9} |
| F10 | {F10} | F11 | {F11} |
| F12 | {F12} | F13 | {F13} |
| F14 | {F14} | F15 | {F15} |
| F16 | {F16} | Keypad add | {ADD} |
| Keypad subtract | {SUBTRACT} | Keypad multiply | {MULTIPLY} |
| Keypad divide | {DIVIDE} | CTRL C | ^(c) |
| CTRL V | ^(v) |
Global Mouse Click
Global Mouse Click aktivitesi, uygulama pencerelerinde ya da masaüstünde bir nesneye tıklamak için kullanılır. Öğeye doğrudan erişim mümkünse doğrudan seçim yapılabilir, erişilemiyorsa koordinat bazlı tıklama tercih edilebilir. Genellikle işlem başlatma, öğe seçme, kutu işaretleme veya menü açma gibi eylemlerde kullanılır. Tıklanacak nesne doğru seçilmelidir, aksi takdirde işlem hatalı alana uygulanabilir. Koordinat kullanımı varsa, çözünürlük değişimi tıklamanın başarısız olmasına neden olabilir. Bu aktivite, görsel ya da nesne bazlı otomasyonlarda en sık başvurulan temel adımlardan biridir.
Kullanım Adımları:
- Aktiviteyi senaryoya ekleyin.
- Pick butonuna tıklayarak tıklanacak öğeyi seçin.
- Öğenin üzerine gelip CTRL tuşuna basılı tutarak seçimi gerçekleştirin.
- Eğer öğe seçilemiyorsa, Screen X ve Screen Y alanları üzerinden koordinat girerek işlem yapılabilir.
- Eğer birden fazla öğe bulunursa, EXPLORER sekmesinde “Name”, “Role”, “Index in parent” gibi ayırt edici öznitelikleri işaretleyerek seçim kriterlerini daraltabilirsiniz.
Uygulama başlığının her açılışta değişmesi durumunda, Main Window Name ve Window Name satırlarındaki değerin, değiştiği noktadan itibaren “*” yazılması yeterlidir. Bu sayede, başlık değişse dahi element yakalanabilecektir.
Elementlerin nesne olarak yakalanamadığı durumlarda ise koordinat seçimi yapılabilir. Koordinat üzerinden işlem yapabilmek için, Screen X ve Screen Y satırlarını aktifleştirmeniz yeterli olacaktır.
Not 1: Koordinat bilgilerinin değişkenlik göstermesi durumunda işlem gerçekleşmeyecektir.
Not 2: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Not 1: Ekran çözünürlüğü, pencere boyutu veya pozisyonu değişirse koordinatlar da değişir. Koordinat bilgilerinin değişkenlik göstermesi durumunda işlem gerçekleşmeyecektir. Bu yüzden bu yöntem yalnızca ekran düzeni sabit olan durumlarda önerilir.
Not 2: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Global Mouse Double Click
Global Mouse Double Click aktivitesi, belirli bir öğe üzerinde çift tıklama işlemi yapmanızı sağlar. Dosya açma, klasöre erişme, tablo kayıtlarına ulaşma veya uygulama içinde özel bir eylemi başlatma gibi senaryolarda kullanılır. Öğenin doğru seçilmesi kritik önem taşır; CTRL tuşuyla yapılan yanlış seçimler işlemi geçersiz kılar. Koordinat bazlı kullanımda çözünürlük farkları işlemin başarısız olmasına yol açabilir. Ayrıca robot ekranı göremediğinde (kilitli ya da kapalıysa) çift tıklama gerçekleştirilemez. Bu nedenle ekranın açık, öğenin net seçilmiş ve sabit çözünürlükte olduğundan emin olunmalıdır.
Kullanım Adımları
- Aktiviteyi senaryoya ekleyin.
- Pick butonuna tıklayarak çift tıklama yapılacak öğeyi seçin.
- Öğenin üzerine gelin ve CTRL tuşuna basarak seçimi gerçekleştirin.
- Öğeye çift tıklama işlemi gerçekleştirilir.
- Eğer birden fazla öğe bulunursa, EXPLORER sekmesinde “Name”, “Role”, “Index in parent” gibi ayırt edici öznitelikleri işaretleyerek seçim kriterlerini daraltabilirsiniz.
Uygulama başlığının her açılışta değişmesi durumunda, Main Window Name ve Window Name satırlarındaki değerin, değiştiği noktadan itibaren “*” yazılması yeterlidir. Bu sayede, başlık değişse dahi element yakalanabilecektir.
Elementlerin nesne olarak yakalanamadığı durumlarda ise koordinat seçimi yapılabilir. Koordinat üzerinden işlem yapabilmek için, Screen X ve Screen Y satırlarını aktifleştirmeniz yeterli olacaktır.
Not 1: Koordinat bilgilerinin değişkenlik göstermesi durumunda işlem gerçekleşmeyecektir.
Not 2: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Global Mouse Middle Click
Global Mouse Middle Click aktivitesi, mouse tekerleğiyle bir öğe üzerine tıklama işlemi yapmanızı sağlar. Bu işlem genellikle sekme kapatma, yeni sekmede açma veya özel bağlam menülerini tetikleme gibi tarayıcı tabanlı görevlerde kullanılır. CTRL ile öğe doğru seçilmemişse işlem başarısız olur. Çözünürlük farklılıklarında koordinatlar sapabilir ve tıklama yanlış alana yapılabilir. Robot ekranı göremiyorsa (kilitli, minimize ya da kapalıysa) işlem gerçekleşmez. Tıklama yapılmadan önce öğenin görünür ve erişilebilir olduğundan emin olunmalı; gerekirse Scroll veya Bring to Front aktiviteleri kullanılmalıdır.
Kullanım Adımları
- Aktiviteyi senaryoya ekleyin.
- Pick butonuna tıklayın.
- Hedef öğe üzerine gelip CTRL tuşuna basarak öğeyi seçin.
- Öğeye mouse orta tuşu (scroll tekerleği) ile tıklama işlemi gerçekleştirilir.
- Öğe seçilemiyorsa Screen X ve Screen Y koordinatları üzerinden işlem yapılabilir.
- Eğer birden fazla öğe bulunursa, EXPLORER sekmesinde “Name”, “Role”, “Index in parent” gibi ayırt edici öznitelikleri işaretleyerek seçim kriterlerini daraltabilirsiniz.
Uygulama başlığının her açılışta değişmesi durumunda, Main Window Name ve Window Name satırlarındaki değerin, değiştiği noktadan itibaren “*” yazılması yeterlidir. Bu sayede, başlık değişse dahi element yakalanabilecektir.
Elementlerin nesne olarak yakalanamadığı durumlarda ise koordinat seçimi yapılabilir. Koordinat üzerinden işlem yapabilmek için, Screen X ve Screen Y satırlarını aktifleştirmeniz yeterli olacaktır.
Not 1: Koordinat bilgilerinin değişkenlik göstermesi durumunda işlem gerçekleşmeyecektir.
Not 2: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Global Mouse Right Click
Global Mouse Right Click aktivitesi, bir öğe üzerine sağ tıklama yaparak bağlam menülerine erişim sağlar veya sağ tıklamaya bağlı işlemleri başlatır. CTRL tuşuyla doğru öğe seçilmediyse işlem gerçekleşmez. Ekran çözünürlüğü veya pencere konumu değişirse, tıklama hedef dışı kalabilir. Ekran kilitli ya da kapalıysa robot işlemi gerçekleştiremez. Sağ tıklama gerektiren görevlerde bu aktivite, menü seçeneklerine otomatik erişim için etkin şekilde kullanılabilir.
Kullanıcı Adımları:
- Aktiviteyi senaryo akışına ekleyin.
- Pick butonuna tıklayın ve hedef öğe üzerine gelip CTRL tuşuna basarak öğeyi seçin.
- Seçilen öğeye sağ tıklama işlemi uygulanır.
- Eğer birden fazla öğe bulunursa, EXPLORER sekmesinde “Name”, “Role”, “Index in parent” gibi ayırt edici öznitelikleri işaretleyerek seçim kriterlerini daraltabilirsiniz.
- Öğeye erişilemiyorsa, Screen X ve Screen Y koordinatları girilerek tıklama işlemi yapılabilir.
Uygulama başlığının her açılışta değişmesi durumunda, Main Window Name ve Window Name satırlarındaki değerin, değiştiği noktadan itibaren “*” yazılması yeterlidir. Bu sayede, başlık değişse dahi element yakalanabilecektir.
Elementlerin nesne olarak yakalanamadığı durumlarda ise koordinat seçimi yapılabilir. Koordinat üzerinden işlem yapabilmek için, Screen X ve Screen Y satırlarını aktifleştirmeniz yeterli olacaktır.
Not 1: Koordinat bilgilerinin değişkenlik göstermesi durumunda işlem gerçekleşmeyecektir.
Not 2: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Global Record
Global Record aktivitesiyle, klavye ve mouse kullanarak yapmış olduğunuz tüm işlemleri macro recorder yöntemi ile kaydedebilir ve senaryo içerisinde kullanabilirsiniz. Aktivitenin “Record” satırındaki “Open Record” sayfası açıldıktan sonra “Start Record” butonu ile kaydı başlatabilir, mouse ve klavye ile yaptığınız tüm işlemleri script halinde kaydedebilirsiniz.
Kayıt sırasında, Ctrl+Q kısayolunu kullanıp kaydı durdurabilir ve “OK” butonu ile kayıt işlemini tamamlayabilirsiniz. Studio uygulaması içerisinde “Run” butonu ile çalıştırdığınız aktiviteyi çalışma esnasında durdurmak isterseniz Ctrl+Shift+Q kısayolunu kullanabilirsiniz.
Not: Aktivite kullanılırken ekranın açık kalması, kilitli olmaması gerekmektedir. Aksi takdirde robot hata almaktadır.
Kullanım Adımları
- Aktiviteyi senaryo akışına ekleyin.
- Record satırındaki Open Record seçeneğine tıklayın.
- Açılan pencereden Start Record butonuna basarak kayıt başlatılır.
- Klavye ve fare ile yapılacak tüm işlemleri gerçekleştirin.
- Kayıt sırasında işlemi durdurmak için Ctrl + Q kısayolunu kullanabilirsiniz.
- OK butonu ile kayıt tamamlanır ve senaryoya dahil edilir.
- Kayıt sonrası oluşan adımları düzenleyebilir, dilediğiniz işlemleri kaldırabilir veya değiştirebilirsiniz.
Çalışma sırasında robotu durdurmak için: Ctrl + Shift + Q kısayolunu kullanabilirsiniz.
Java Element Exist
Java Element Exist aktivitesi, Java tabanlı uygulamalarda belirli bir öğenin (örneğin giriş kutusu, buton, uyarı penceresi) ekranda mevcut olup olmadığını kontrol etmek amacıyla kullanılır. Öğenin seçimi Java Element Picker üzerindeki “Pick” butonu ile yapılır ve aktivite seçilen bu öğenin o an görünür durumda olup olmadığını doğrular. Bu sayede uygulamanın yüklenip yüklenmediği, hedef ekranın açılıp açılmadığı veya hata mesajı gibi unsurların görünüp görünmediği otomatik olarak kontrol edilebilir.
Örneğin, bir giriş ekranında kullanıcı adı veya şifre alanının varlığı doğrulanarak akışa devam edilebilir; eğer ilgili alan yüklenmemişse alternatif bir senaryoya yönlendirme yapılabilir. Aynı şekilde beklenmedik bir hata penceresi algılandığında işlem durdurulabilir veya hata raporlamaya geçilebilir. Java arayüzlerinde görsel tıklama yerine doğrudan nesne kontrolü yapıldığı için bu aktivite daha güvenilir, kararlı ve hataya dayanıklı otomasyon akışları oluşturulmasına yardımcı olur.
Kullanım Adımları
“Pick Java Element” butonuna tıklayın. Aktivite içerindeki bu buton, Java uygulaması üzerinde nesne tanımlamak için kullanılan Java Element Picker ekranını açar.
Element Picker penceresinde “PICK” butonuna basın. Fare imlecini Java uygulamasındaki hedef öğenin üzerine getirin. Örneğin “About…” butonu üzerinde olduğunda öğenin etrafında kırmızı bir çerçeve görünür.
CTRL tuşuna basarak seçimi onaylayın. İmleç öğenin üzerindeyken CTRL tuşuna bastığınızda seçim tamamlanır. Çerçeve kırmızıdan sarıya döner; bu, öğenin başarıyla yakalandığını gösterir.
“TEST” butonu ile öğeyi doğrulayın. Test butonuna tıklayarak sistemin öğeyi tanıyıp tanımadığını kontrol edin. Doğru seçimde “The query matched 1 element.” mesajı görünür.
Gerekirse ek özniteliklerle seçimi hassaslaştırın. Birden fazla öğe bulunduysa, EXPLORER sekmesindeki Name, Role, Index in parent, States gibi öznitelikleri işaretleyerek daha net bir seçim yapabilirsiniz. Ayırt edici nitelikler seçildikçe seçim doğruluğu artar.
OK butonları ile işlemi tamamlayın. Test başarılıysa önce OK, ardından tekrar OK butonuna tıklayarak seçim işlemini sonuçlandırın.
Java Element Property Get
Java Element Property Get aktivitesi, Java tabanlı uygulamalarda belirli bir öğenin (elementin) özelliklerinden birini okuyarak bu değeri bir değişkene aktarmak için kullanılır. Bu özellik; Name, Role, Index in parent, States veya Description gibi öğeye ait özniteliklerden biri olabilir. Bu aktivite sayesinde Java arayüzündeki bir öğenin metnini, türünü, pozisyonunu veya durum bilgisini programatik olarak alabilir ve akış içinde karar verme, doğrulama veya loglama amacıyla kullanabilirsiniz.
Kullanım Adımları
Element seçimini yapın. Aktivite içindeki Pick Java Element butonuna tıklayarak Java Element Picker ekranını açın. Açılan pencerede PICK butonuna bastıktan sonra fareyi hedef öğenin üzerine getirin. Öğenin etrafında kırmızı çerçeve göründüğünde CTRL tuşuna basarak seçimi tamamlayın. Başarılı seçimde çerçeve sarıya döner ve sistem “The query matched 1 element.” mesajını gösterir. Eğer birden fazla öğe yakalanıyorsa EXPLORER sekmesindeki Name, Role, Index in parent gibi nitelikleri işaretleyerek ayırt edici özellikler belirleyebilirsiniz.
Property Name alanını doldurun. Öğeden hangi bilgiyi almak istiyorsanız Property Name kutusuna ilgili özniteliği yazın. Örneğin “Name” yazarsanız öğenin ekranda görünen adını alırsınız. Kullanılabilecek yaygın property değerleri: Name, Role, Index in parent, States, Description.
Değeri değişkene aktarın. Aktivite çalıştığında belirttiğiniz özelliğin değeri çıktı olarak döner. Bu çıktıyı bir değişkene bağlayarak akış içinde kullanabilirsiniz. Örneğin Name özelliğini seçtiyseniz, öğenin adı “About…” gibi bir metin olarak değişkende saklanır.
Java Key Press
Java Key Press aktivitesi, Java tabanlı uygulamalarda seçilen bir öğe (element) üzerine klavye tuşları veya kısa yollar gönderilmesini sağlar. Bu aktivite sayesinde, kullanıcı etkileşimi simüle edilebilir, yazı yazdırılabilir ya da belirli tuş kombinasyonlarıyla işlemler tetiklenebilir. Örneğin, Alt + S için %{S}, Ctrl + C için ^(c) şeklinde Text alanına girilmesi yeterlidir. Süslü parantez {} kullanılarak özel karakterler (parantez gibi) tanımlanabilir; örneğin {(}test{)}. Aktivitenin doğru çalışabilmesi için hedef öğenin görünür ve aktif olması gerekir; üzerine başka bir pencere açılmışsa işlem başarısız olur. Ayrıca Java nesneleriyle sağlıklı çalışmak için sistemde Java Access Bridge özelliğinin aktif olması gerekir. Gerekirse Explorer sekmesi kullanılarak detaylı nesne seçimi yapılabilir.
Element Seçimi Nasıl Yapılır
Pick Java Element butonuna tıklayın. Aktivite ekranındaki Element alanında bulunan Pick Java Element bağlantısına tıklayarak öğe seçim arayüzünü açın.
Element Picker arayüzünde PICK butonuna basın. Açılan pencerede üst bölümde yer alan PICK butonuna tıklayarak seçim modunu aktif hâle getirin.
Fare ile hedef öğenin üzerine gelin. Seçmek istediğiniz metin kutusu, buton veya başka bir Java öğesinin üzerine fare imlecini getirin. İmleç öğenin üzerindeyken öğenin etrafında kırmızı bir çerçeve belirecektir.
CTRL tuşuna basarak öğeyi seçin. Kırmızı çerçeve içinde görünen hedef öğeyi seçmek için klavyeden CTRL tuşuna basın. Başarılı seçim sonrası çerçeve rengi sarıya döner.
Test butonu ile seçimi doğrulayın. TEST butonuna tıklayarak öğenin sistem tarafından doğru şekilde tanınıp tanınmadığını kontrol edin. “The query matched 1 element” mesajı görülüyorsa seçim başarılıdır.
OK → OK diyerek işlemi tamamlayın. Önce Element Picker penceresinde OK butonuna, ardından aktivite ekranındaki OK butonuna tıklayarak seçim işlemini onaylayın.
Birden fazla element bulunduysa ayırt edici nitelikleri kullanın. Eğer birden fazla öğe algılanırsa veya doğru eşleşme sağlanamazsa Explorer sekmesindeki Name, Role, Index in parent gibi ayırt edici öznitelikleri işaretleyerek seçim kriterlerini daraltın.
Explorer
Java Element Picker tablosunda, Pick yerine Explorer butonuna tıklayarak nesneler arasında dolaşabilir ve işlem yapmak istediğiniz nesneyi seçebilirsiniz.
Web uygulamaları için kullanılacaksa Java Web Start özelliğinin aktif olması gerekmektedir.
Explorer, size o anda açık olan tüm Java nesnelerine ulaşma imkanı sağlar. Eğer explorer açıldıktan sonra bir uygulama açılmış ise ve onu yakalamak istiyorsanız REFRESH butonunu tıklamanız yeterlidir. Nesne ağacı içinden bir nesneye CTRL butonu ile tıkladığınızda, tıkladığınız nesneyi seçmiş olacaksınız. Hemen ardından PICK SELECTED ELEMENT butonunu tıklayarak seçili nesneyi aktivitenin içerisine ekleyebilirsiniz.
Java Mouse Click
Java Mouse Click aktivitesi, Java tabanlı uygulamalarda seçilen öğeye tıklama işlemi gerçekleştirmek için kullanılır. Bu sayede, OK, Next, Submit gibi Java tabanlı butonlara tıklanabilir, dropdown veya sağ tıklama menülerinden seçim yapılabilir, sekmeler arasında geçiş sağlanabilir ya da form alanları aktifleştirilerek veri girişi başlatılabilir. Aktivitenin sağlıklı çalışabilmesi için tıklanacak öğenin doğru şekilde Pick edilmesi, ekranın ön planda ve görünür olması gereklidir. Eğer işlem koordinat üzerinden yapılıyorsa ekran çözünürlüğünün sabit kalması önemlidir; aksi halde tıklama hedef dışı olabilir. Java öğeleri yakalanamıyorsa Java Bridge özelliğinin etkin olup olmadığı kontrol edilmelidir. İşlemin başarısını artırmak için tıklama öncesi ya da sonrası kısa bir bekleme süresi (delay) eklenmesi önerilir.
1. “Pick Java Element” butonuna tıklayın.
Aktivite içerisindeki Pick Java Element bağlantısına tıklayarak seçim arayüzünü açın. Bu işlem, Java uygulaması üzerinde nesne tanımlamak için kullanılan Java Element Picker ekranını başlatır.
2. Element Picker penceresinde “PICK” butonuna basın.
Açılan pencerede üst bölümde yer alan PICK butonuna tıklayın. Ardından mouse imlecini Java uygulaması üzerinde işlem yapmak istediğiniz öğenin üzerine getirin. Örneğin “About…” butonu. İmleç öğenin üzerindeyken etrafında kırmızı bir çerçeve görünür.
3. Pick işlemini tamamlayın.
Hedef öğe belirlendikten sonra klavyeden CTRL tuşuna basarak seçim işlemini tamamlayın. Sonrasında Test butonuna tıklayarak öğenin doğru şekilde yakalanıp yakalanmadığını kontrol edin.
4. Eşleşmeyi kontrol edip onaylayın.
Sistem yalnızca bir öğe bulmuşsa ve çerçeve rengi kırmızıdan sarıya dönmüşse, önce OK butonuna ardından tekrar OK butonuna tıklayarak işlemi onaylayın.
5. Birden fazla element bulunduysa uygun olanı seçin.
Birden fazla öğe algılandığında veya öğe tam olarak yakalanamadığında, Element Picker tablosundaki uygun Value satırını seçin. Ardından Test butonuna tekrar tıklayarak seçimin doğruluğunu kontrol edin.
Not:
İşlem yapılacak duruma göre aşağıdaki alanlar kullanılabilir:
Screen X / Screen Y: Koordinat bazlı seçim için
Name: Uygulama ismiyle seçim yapmak için
Java Mouse Double Click
Java Mouse Double Click aktivitesi, Java tabanlı uygulamalarda seçilen nesneye çift tıklama işlemi gerçekleştirmek için kullanılır. Bu aktiviteyle, çift tıklamayla açılan diyalog veya pencereler tetiklenebilir, listelerdeki satır detayları görüntülenebilir, dosya veya kayıt benzeri nesneler seçilebilir, form alanları düzenlenebilir ya da özel kullanıcı arayüzlerinde öğe seçimi yapılabilir. Doğru öğenin Pick ile seçilmiş olması ve ekranın ön yüzde açık olması gerekir; arka plandaki öğelere tıklama yapılamaz. Koordinatla işlem yapılıyorsa sabit çözünürlük kullanılmalıdır, aksi takdirde işlem başarısız olabilir. Java öğeleri yakalanamıyorsa Java Bridge özelliği kontrol edilmelidir. İşlem öncesinde kısa bir Delay süresi eklemek doğruluk oranını artırabilir.
1. “Pick Java Element” butonuna tıklayın.
İlgili aktivite içerisindeki Pick Java Element butonuna tıklayarak seçim arayüzünü açın. Bu işlem, Java uygulaması üzerinde nesne tanımlamak için kullanılan Java Element Picker ekranını başlatır.
2. Element Picker penceresinde “PICK” butonuna tıklayın.
Açılan pencerede üst kısımda yer alan PICK butonuna tıklayın. Mouse imlecini Java uygulaması üzerinde işlem yapmak istediğiniz öğenin üzerine getirin. Örneğin: “About…” butonu. İmleç öğenin üzerine geldiğinde öğenin etrafında kırmızı bir çerçeve belirecektir.
3. Pick işlemini tamamlayın.
İlgili öğe seçildikten sonra klavyeden CTRL tuşuna basarak seçim işlemini tamamlayın. Ardından Test butonuna tıklayarak öğenin başarıyla yakalanıp yakalanmadığını kontrol edin.
4. Eşleşmeyi kontrol edin ve onaylayın.
Eğer sistem yalnızca bir element gösteriyorsa ve çerçeve rengi kırmızıdan sarıya dönüştüyse, OK butonuna ve ardından tekrar OK butonuna tıklayarak işlemi onaylayın.
5. Birden fazla element bulunursa.
Birden fazla element bulunduysa veya öğeler nesne olarak yakalanamadıysa Element Picker tablosundan uygun olan Value satırını seçin. Test butonuna tekrar tıklayarak öğeyi yeniden doğrulayın.
Not:
İşlem yapılacak alana göre aşağıdaki alanlar kullanılabilir:
Screen X / Screen Y: Koordinat bazlı seçim için
Name: Uygulama ismiyle seçim için
Java Mouse Middle Click
Java Mouse Middle Click aktivitesini kullanarak, seçili olan nesneye mouse tekerleği ile tıklayabilirsiniz.
Java Mouse Right Click
Java Mouse Right Click aktivitesi, Java tabanlı uygulamalarda seçilen bir nesne üzerinde sağ tıklama işlemi gerçekleştirmek için kullanılır. Bu aktivite, genellikle bağlam menülerini (context menu) açmak, listelerde düzenleme-silme işlemlerini başlatmak veya grafiksel arayüzlerde nesneye özel ayar ekranlarını çağırmak gibi senaryolarda tercih edilir. Sağ tıklanacak öğenin doğru şekilde seçilmiş olması ve uygulamanın bu işlemi desteklemesi gereklidir. Ekranın ön planda ve öğenin görünür durumda olması önemlidir; aksi halde işlem başarısız olur. Koordinat bazlı sağ tıklamalarda çözünürlük değişiklikleri işlem doğruluğunu etkileyebilir. Java öğeleri algılanamıyorsa Java Bridge özelliğinin aktif olup olmadığı kontrol edilmelidir. Sağ tıklama öncesinde kısa bir gecikme süresi (delay) eklemek işlem güvenliğini artırır.
Kullanım Adımları
“Pick Java Element” butonuna tıklayın. Aktivite içinde yer alan bu buton, Java uygulaması üzerinde nesne tanımlamak için kullanılan Java Element Picker ekranını açar.
Element Picker penceresinde üst kısımdaki “PICK” butonuna basın. Fare imlecini Java uygulaması üzerinde işlem yapmak istediğiniz öğenin üzerine getirin. Örneğin “About…” butonuna geldiğinizde öğenin etrafında kırmızı bir çerçeve görünür.
Seçimi tamamlamak için klavyeden CTRL tuşuna basın. Ardından Test butonuna tıklayarak öğenin doğru şekilde yakalanıp yakalanmadığını kontrol edin.
Eğer sistem yalnızca tek bir element bulduysa ve çerçeve rengi kırmızıdan sarıya döndüyse, önce OK butonuna ardından tekrar OK butonuna tıklayarak işlemi onaylayın.
Birden fazla element bulunduysa veya öğeler doğru şekilde yakalanamadıysa, Element Picker tablosundan uygun Value satırını seçin. Tekrar Test butonuna basarak öğeyi doğrulayın.
Not: İşlem yapılacak duruma göre aşağıdaki alanlar kullanılabilir:
Screen X / Screen Y: Koordinat bazlı seçim için
Name: Uygulama adıyla seçim için
Kill Process
Kill Process aktivitesi, arka planda çalışan bir uygulamanın veya işlemin tamamen kapatılmasını sağlar. Bu aktivite, manuel olarak Görev Yöneticisi üzerinden yapılan işlem sonlandırma adımının otomatik karşılığıdır.
- İşlem adı Görev Yöneticisi > Details sekmesinden alınmalıdır.
- Uzantı eklenmeden, sadece çalıştırılabilir dosya adı girilmelidir.
- Birden fazla aynı isimde çalışan işlem varsa, hepsi kapatılır.
PY Script Run
PY Script Run aktivitesi, Python programlama diliyle yazılmış bir script dosyasını veya doğrudan yazılmış Python kodunu çalıştırmak için kullanılır. Bu aktivite, RPA senaryolarında özellikle web otomasyonunun ötesine geçen veri işleme, dosya yönetimi, API entegrasyonu gibi işlemler için oldukça etkilidir. Kullanım sırasında yalnızca Script Text veya File Name alanından biri doldurulmalıdır; her ikisinin birden kullanılması hata yaratabilir. Python ortamının sistemde yüklü ve doğru şekilde yapılandırılmış olması gerekir; ortam değişkenleri eksikse script çalışmayabilir. Eğer script bir dosya üzerinden çalıştırılıyorsa, Working Directory alanı mutlaka tanımlanmalıdır, aksi halde dosya yolu bulunamaz. Büyük veri işleme, ağ üzerinden veri çekme gibi durumlar için Delay Time ile bekleme süresi tanımlanabilir. Koddan dönen sonuçlar, Output alanı kullanılarak alınabilir.
Parametreler
- Working Directory: Çalıştırılacak Python dosyasının bulunduğu klasör yoludur.Örnek: C:\Users\GLB900*****\Scripts\
- File Name: Çalıştırılacak Python dosyasının adı veya yoludur.Örnek: veri_isleme.py
- Script Text: Doğrudan yazılacak Python kodudur. File Name kullanılmıyorsa zorunludur.
Switch To Window
Switch To Window aktivitesi, ekran üzerinde arka planda açık olan bir uygulama penceresini ön plana (aktif hale) getirmek için kullanılır. Bu aktivite, kullanıcı etkileşimi gerektiren uygulamalarda işlem yapılmadan önce pencere odaklaması için kullanılır.
Parametreler:
- Window Name : Öne getirilecek pencerenin adı.Bu ad, Görev Yöneticisi > Details sekmesinde görünen işlem adıyla aynı olmalıdır.Uzantısız yazılmalıdır (örn. EXCEL, notepad, chrome)
Notlar:
- Arka planda açık olan pencereyi kullanıcı ekranına getirir
- Çoklu aynı uygulama örnekleri varsa, genellikle ilk eşleşen pencere aktive edilir
- Uygulamanın minimize edilmiş olması durumunda da pencere açılır ve aktif hale gelir
Örnek Kullanım:
- Window Name: EXCEL
- Excel penceresi arka plandaysa, ön plana alınır ve klavye/fare işlemleri yapılabilir hale gelir.
Take Screen Image
Bu aktivite, ekranın belirli bir bölgesinin görüntüsünü alarak istenilen klasöre resim formatında kaydeder. Koordinat bilgisi ile hangi alanın görüntüleneceği manuel olarak belirlenebilir.
Kullanım Senaryoları:
- Belirli bir ekran alanının (örneğin uyarı kutusu, form alanı) kayıt altına alınması gereken durumlarda
- Görsel doğrulama için sadece ilgili alanın görüntülenmesi istendiğinde
- Süreç içinde oluşan belirli bir çıktının (sadece ilgili bölüm) ekran görüntüsü olarak arşivlenmesi gerektiğinde
- UI elemanlarının yerinin değiştiği durumlarda dinamik ekran kontrolleri ile entegre çalışılması isteniyorsa
Parametreler:
- Save Image Path: Görselin tam olarak kaydedileceği klasör ve dosya adı. Örnek: “C:\New Folder\test.jpeg”
- Save Image Path Choose: Görüntünün kaydedileceği klasör kullanıcı tarafından seçilir. Örnek: “C:\Screens”
- Save Image Name: Kaydedilecek görselin adıdır. Örnek: “ekran_alani1”
- Coordinates: Alınacak ekran görüntüsünün bölgesini belirler. Format: (X, Y, Width, Height). Örnek: (618, 303, 776, 124)
- Delay Time: Aktivite başlamadan önce milisaniye cinsinden bekleme süresidir. Örnek: 1000
Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Koordinatlar doğru ayarlanmazsa görsel yanlış ya da boş alanı içerebilir.
- Robot ekranı görebilecek durumda olmalıdır (ekran kilitli olmamalı, ekran kapalı olmamalı).
- Dosya uzantısı geçerli olmalı, aksi halde görsel kaydedilemez.
- Aynı isimle var olan bir dosyanın üzerine yazılma riski dikkate alınmalıdır.
Take ScreenShot
Bu aktivite, ekranın o anki tam görüntüsünü yakalayarak belirtilen klasöre, belirtilen adla ve formatta resim dosyası olarak kaydeder. Otomatik ekran görüntüsü alma işlemleri için kullanılır.
Kullanım Senaryoları:
- Hata oluşan anın ekran görüntüsünün alınması ve kayıt altına alınması
- Sürecin belirli adımlarında görsel kanıt üretmek (örneğin başarı mesajı sonrası)
- Süreç takibi ve manuel doğrulama amaçlı çıktı alınması
- Raporlama amaçlı görsel belge kaydı
Parametreler:
- File Save Path: Tam dosya yolu ve adı, uzantısıyla birlikte yazılır. Örnek: “C:\New Folder\test.jpeg”
- File Save Path Choose: Dosyanın kaydedileceği klasör, kullanıcı tarafından seçilebilir. Örnek: “C:\ScreenShots”
- File Name: Kaydedilecek dosyanın adıdır. Örnek: “ekrangoruntusu1”
- Delay Time: Aktivite başlamadan önceki bekleme süresidir (milisaniye cinsinden). Örnek: 1000
Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Dosya yolu ve adı birlikte belirtildiyse File Name parametresi zorunlu değildir.
- Uzantı .jpeg, .png, .bmp gibi desteklenen biçimlerde olmalıdır.
- Geçersiz klasör yolu belirtilirse kayıt işlemi gerçekleşmez, hata alınabilir.
- Aynı isimle var olan bir dosyanın üzerine yazma durumu varsa dikkatli olunmalıdır.
VB Script Run
VB Script Run aktivitesi, senaryo içerisinde Visual Basic Script (VBS) çalıştırmak için kullanılır. Bu aktivite sayesinde sistem üzerinde küçük otomasyon görevleri tanımlayabilir, pencere mesajları gösterebilir, dosya işlemleri yapabilir veya diğer uygulamaları tetikleyebilirsiniz. Script doğrudan yazılabilir veya dışarıdan .vbs dosyası çalıştırılarak da kullanılabilir. Yani hem kod satırını senaryoya gömebilir, hem de bir dosyadaki scripti çağırabilirsiniz.
Parametreler:
- Working Directory: Scriptin çalıştırılacağı klasör yoludur. İlgili dosya işlemleri bu klasörde yapılır. (İsteğe bağlı)
- File Name: Çalıştırılacak .vbs dosyasının adıdır. Eğer dış dosya kullanılacaksa burada belirtilmelidir.
- Script Text: Çalıştırılacak VBS komutlarının doğrudan yazıldığı alandır.
- Delay Time: Script çalıştırılmadan önce beklenecek süredir (milisaniye cinsinden). İsteğe bağlıdır.
Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Script Text veya File Name alanlarından biri mutlaka doldurulmalıdır.
- File Name kullanılıyorsa, ilgili .vbs dosyasının çalıştırma yetkisine sahip olması gerekir.
- Yazılan kodların Windows ortamında çalışabilecek VBS sözdizimine uygun olması gerekir.
- Delay Time kullanılarak, özellikle sistem komutları öncesinde kısa bekleme verilmesi önerilir.
- Script hata verirse otomasyon da durabilir; bu nedenle test aşamasında küçük adımlarla ilerlenmelidir.